Saturday, August 1, 2009

Tips Penjagaan Mata


1. Elakkan dari minum air 2 jam sebelum tidur.Ini kerana minum air dengan banyak sebelum tidur akan mengakibatkan kulit pada bahagian bawah mata bengkak dan sembab.
2. Pastikan anda membersihkan solekan pada bahagian mata sebelum tidur. Jika solekan tidak ditanggal betul-betul, sisa-sisanya akan tertinggal pada mata. Anda harus ingat kulit bahagian mata amat lembut dan sensitif. Jika tidak dijaga dengan betul, ia boleh bertukar kehitaman, atau dipenuhi dengan bintik-bintik halus.
3. Jangan gunakan pelembap muka pada bahagian mata. Kandungan minyak dalam pelembap muka agak tinggi, dan ia boleh mengakibatkan 'oil seed' sekeliling zon mata. Sebaik-baiknya gunakan gel mata untuk merawat kulit mata yang lembut dan sensitif. Untuk hasil yang terbaik, gunakan gel mata yang mengandungi ekstrak timun, 'witch hazel', dan pro vitamin B5.

3 comments:

  1. Assalamualaikum....Saya boleh beri cara bagi merawat mata rosak atau berpenyakit. Caranya adalah dgn menabur penawar ke akar mata. Dgn cara ni, kehalusan luaran mata tk diusik. Selamat. Rujuk web page:

    Merawat sakit mata

    Semak web page tu. Akan jumpa topik membincangkan perihal sakit mata. Thnx.

    ReplyDelete
  2. http://arinarazali.blogspot.com/
    my new blog link...be my follower if u like me...i'll be your follower...thanx

    ReplyDelete
  3. good info dear..besides mata,we also nak cantik n menawan eluruh body.follow me sis at www.madeenayahya.blogspot.com

    ReplyDelete